zaterdag 21 februari 2015

PGB wordt in de ogen van zorgverleners een CGB

Rare titel? Ja, daarom zal ik hem uitleggen. Overigens staat PGB zoals men zo onderhand wel weet voor Persoons Gebonden Budget. Het door mij gebezigde CGB staat voor Collectief Gebonden Budget. Wat zeg je, dat bestaat niet? Lees in dat geval maar rustig verder.

Sinds begin januari van dit jaar woont onze dochter in een woonvorm met begeleiding. Van de zorgaanbieder mogen we het geen woonproject en zeker geen begeleid wonen noemen. Nee, het "zelfstandig" wonen staat hoog in het vaandel. Men gaat er dan wel even gemakshalve aan voorbij dat onze dochter denkt en handelt als een 4 á 6 jarige. Waarom dan toch in zo'n constructie gestapt, hoor ik je vragen. Welnu, daar zijn meerdere antwoorden op te geven.

Belangrijkste is wel, wij worden ook ouder en waren op zoek naar een situatie waarbij we er gerust op konden zijn dat, mocht ons wat overkomen, ze goed zou zijn terechtgekomen. Een andere reden is dat we over de desbetreffende zorgaanbieder veel goede verhalen te horen kregen. Dat deed ons besluiten in te stappen. We zijn inmiddels een illusie armer.

Veel van de zaken waar we nu bedenkingen over hebben, komen pas aan het licht wanneer je als ouder en vertegenwoordiger je handtekening hebt gezet. In ons geval hebben we te maken met een project dat rust op drie pijlers. De eerste is de woningbouwcorporatie. Daar teken je als huurder voor de woning. Die woning is opgenomen in een project waar 26 woningen, een gemeenschappelijke ruimte en een gemeenschappelijke tuin onderdeel van uitmaken. De volgende partij is een stichting, opgericht door ouders. het is van oorsprong een ouderinitiatief. Daar dient dus ook een overeenkomst mee getekend te worden. Als laatste dus de zorgverlener die voor de begeleiding zorg zou moeten dragen. We schrijven 21 februari en van de zorgverlener hebben we nog steeds geen correcte zorgovereenkomst ontvangen. Oh ja, of we de zorgovereenkomst vast wilden tekenen en later voor de aangepaste bijlage. En dat doe ik dus niet, een bijlage maakt onlosmakelijk deel uit van de zorgovereenkomst. Beide moeten dus kloppen, volgens mijn gebrekkige kennis van contracten.

Maar terug naar de titel. Om dit alles te bekostigen is geld nodig, veel geld. Wat mij, tussen twee haakjes, bijzonder begint te irriteren is, dat menig gesprek, als dat al plaatsvindt, steeds over één onderwerp gaat. je mag raden welk onderwerp dat is.
Het PGB bestaat uit een aantal onderdelen, dagbesteding en vervoer, zorg en huisvesting. Jarenlang, in de situatie waar wij als "vermeende frauderende" budgethouders het PGB beheerden, moest ieder uur verantwoord worden en voor elke uitgave een bonnetje kunnen worden overlegd. Tóch?
Maar in de nieuwe situatie gaat dat anders. "Kijk", zegt de zorgverlener nu, "van het zorgdeel van je PGB pakken we 93%". Punt!

Dus niet naar ratio van uren waarin zorg is verleend, nee, 93%. Eerder vertelde ik al dat wij op deze manier ons, in de voorkomende gevallen dat we in weekenden weer de zorg zelf op ons namen, niet meer kunnen laten uitbetalen voor de extra zorg die een kind met een beperking nu eenmaal met zich mee brengt. Al het geld dat zo binnenkomt, er zijn 26 cliënten in het project, wordt gebruikt. Ja, dat houdt ook in dat wanneer er geld van het budget van onze dochter over zou blijven, dat ingezet kan worden op die plekken waar een tekort zou ontstaan. Hé, maar we hebben het hier toch over een Persoons Gebonden Budget, geen Collectief Gebonden Budget?

Vreemd genoeg is dit een algemeen geaccepteerde wijze van handelen. En dat vind ik dan weer vreemd. Ik wil het geen fraude noemen, eerder oneigenlijk gebruik van PGB's. Sterker nog, we hebben eens zitten rekenen. Als de stichting het contract met de zorgverlener zou beeindigen en tegen ons ouders zou zeggen, "luister, jullie moeten zelf zorg dragen voor de begeleiding", zou er hier een vlag uitgaan. En dat zou in Den Haag en bij het SVB dan ook moeten. Wanneer we namelijk zelf zouden gaan werken met zelf ingehuurde PGB'ers (en die zijn er door de ontslagen in de zorg voldoende) zijn we a) verzekerd van zorg op maat en b) goedkoper uit.
Nu betalen we die 93%, in ons geval van zwaartepakket 4 is dat €3.200 per maand. Let wel in een project met 26 cliënten is dat dus €83.200! Zouden we zelf gaan werken met PGB'ers komen we uit op zo'n €2.400 per maand. Zijn wij ouders en budgethouders nou zo dom, of zijn die zorgverleners nou zo slim? En weer het verzoek, ik hoor graag jullie verhalen, dus reageer gerust.

VERVOLG: Zolang pgb-fraude normaal genoemd wordt

1 opmerking:

  1. Ik moest het goed lezen om te begrijpen...maar heel veel verschilt het niet eens met hoe ik woon.
    Ik woon zelfstandig in huurhuis in een 'Centraal Wonen', een woongemeenschap. Ik betaal lidmaatschap aan de vereniging (voor de gezamenlijke tuin en gezamenlijke ruimtes en gezamenlijke activiteiten zoals bv kerstbrunch) Als ik zorg nodig heb, koop ik die zelfstandig in. Ik weet niet eens of de buurvrouw verderop huishoudelijke hulp heeft of begeleiding, dat is haar privé. Als ik vervoer nodig heb, regel ik dat ook zelf. Ook dat is mijn zaak.
    (Een Centraal Wonen is niet gericht op mensen met een handicap, ik vergelijk alleen even de diverse stromen van geld naar wonen, zorg, en vervoer en gezamenlijke verenigingskosten, wat bij jullie dan stichting is)

    Volgens mij moet je dit aanbod inderdaad niet tekenen, niet zomaar.
    Verder, als je een weekend of vakantie je kind thuis hebt, moeten jullie ook uitbetaald voor de zorg, dus heb je recht op x% van de maandkosten...dat moet dan dus vastgelegd in contract wat ook die begeleiders moeten tekenen.
    Wat zij willen is uren vervangen voor procenten...als ze dat doen moet je er goed op toezien dat jullie ook de procenten krijgen die jullie zorg thuis garandeert. Een "per dag thuis zoveel %" clausule ofzo. En dan krijgen zij de dagen zorg vergoed die zij leveren en jullie de dagen zorg die jullie leveren.
    In principe zouden ze je niet echt klem kunnen zetten, want je kan zonder hen goedkopere en beter zorg inkopen zeg je zelf. Nu leggen ze al vast dat zij 93% zorg leveren en jullie die 7%. Dat kan je toch niet van tevoren zo vastleggen, stel je wilt je kind een weekendje vaker, of je kind kan een weekendje niet komen omdat jullie ziek zijn...dan is er in de betaling dus scheef. Moet je misschien uit je eigen zak bij betalen omdat je kind niet kan komen! Verder zijn jullie verantwoordelijk voor het budget. Je mág niet frauderen, men klopt bij júllie aan als er iets mis gaat. Dan mag je ook in de onderhandeling een duidelijk en werkbaar contract bedingen.

    Het lijkt me goed als je eens gaat vissen bij de verschillende zorgverleners op #pgbalarm, de woonvormen, hoe zij de PGB verrekenen voor hun cliënten. Of stel deze vraag op de Twitter van @BVKZ, de Branchevereniging Kleinschalige Zorg. Hoe daar de ondernemers in de zorg hun contracten PGB aan de clienten voorleggen.

    Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar. Hoop ik echt.



    BeantwoordenVerwijderen