woensdag 10 juni 2009

A-team, een B-idee van een radeloze C-ity

In de inmiddels allesomvattende strijd om maar ‘op de kaart’ te komen, wordt op 20 juni de volgende imago campagne gestart. Het A-team onthult ‘Het geheim van Almere’.

De doelstelling van een imago campagne zou in mijn ogen helder, kort en bondig samen te vatten moeten zijn. Voor deze campagne is wederom een hele website nodig om duidelijk te maken wat men nu eigenlijk wil. De site http://www.hetgeheimvanalmere.nl/ is hiervoor op 02-10-2008 vastgelegd door… Stichting Stadspromotie Almere. Dat is op zich al knap want de SSA is, volgens gegevens op hun eigen website, in januari 2007 omgezet in Almere City Marketing.

Maar die imago campagne, als Almeerder en iemand die van zijn stad houdt, ben ik toch wel benieuwd waar mijn belastingcenten nu weer naar toe gaan. Uit de publicaties maak ik op dat ik ambassadeur kan worden. Was ik dat als inwoner dan al niet?
Als ik maar een aantal mensen bij de haren naar Almere sleep en de stad, mijn stad, laat zien, dan krijg ik een pas met allerlei kortingen. Wat die kortingen en bij wie, daar heeft men het gemakshalve op de site nog niet over.
Ik besluit wat kritischer te gaan lezen en stuit dan op het volgende.

Ambassadeur kan ook sponsor of vriendje worden
Dat is leuk… iedereen lid van de Almeerse club van 200? Je weet wel, dat elitaire clubje dat alles in Almere regelt en waarvan het bestaan categorisch ontkent wordt, maar waar in de wandelgangen sluiks grapjes over gemaakt wordt. Schuif je 25.000 euro per jaar naar de al dik gesubsidieerde club van Almere City Marketing dan heet je sponsor en heb je recht op een aantal goodies. Eén van die goodies valt direct op.

Logo
In de opsomming van al dat lekkers wat men voor 25.000 euro ‘krijgt’ staat te lezen:

Recht op gebruik van het stadslogo van Almere alsmede het campagnelogo Ontdek Het Geheim van Almere binnen de eigen communicatie.

Schreef ene Frits Huis in januari 2009 op de site van Leefbaar Almere al niet het volgende:

Citaat 3 (let op): "Almere City Marketing is eigenaar van het stadslogo voor Almere. Het is niet toegestaan om het stadslogo, zonder uitdrukkelijke toestemming van ACM, te gebruiken of aan derden te verschaffen."


Huh? Huh? Huh? Neemt u mij niet kwalijk, maar mijn klomp brak. Wat zei burgemeester Jorritsma in de Carrousel in antwoord op ons voorstel het stadslogo terug trekken en de 30.000 euro die er mee gemoeid zijn te korten op de subsidie voor ACM? Juist, de burgemeester zei dat ze dit niet zou doen, omdat de gemeente Almere opdracht had gegeven voor het ontwikkelen van dat logo. Een opdrachtgever geeft de opdrachtnemer het product van de opdracht in eigendom? Of worden we als gemeenteraad gewoon voor de gek gehouden?”
--- einde citaat Frits Huis, fractievoorzitter Leefbaar Almere.


Wel heer Huis en mederaadsleden, strek vooral de rug en blijf niet gebukt staan want u wordt inderdaad genaaid.


Overigens staat op de site van Persbureau Almere, goed voor inmiddels zo’n 32.000 pageviews per maand, óók het gemeentelogo. Om het risico te vermijden een factuur te ontvangen van ACM voor de somma van 25.000 euro, zal het logo per omgaande van de site worden gehaald. Ik roep webmasters op hetzelfde te doen, het wordt anders een erg duur logo, nietwaar?


Tja, over die pageviews, een andere goodie voor slechts 25.000 euro is het plaatsen van een logo op alle uitingen van de campagne, ook op de site 'Het geheim van Almere'. Kan iemand me even aangeven waar ik de bezoekersstatistieken kan vinden om te zien hoeveel bezoekers de website van de campagne trekt? Toch niet teveel gevraagd voor die 25.000 euro, toch?


Waar we het allemaal voor doen: de dag- of jaarpas
Daarmee krijgen we tenslotte wat terug voor alle moeite.
"Met de Almere Dagpas/ Almere Jaarpas ontvang je bij verschillende ondernemingen, zoals winkels, restaurants en cafés, of toeristische locaties in Almere aantrekkelijke aanbiedingen," lezen we op de campagne site.Welke ondernemingen en welke aanbiedingen? Of is dat het geheim van Almere?

Al dit moois is ingegeven door externe partner Inextenzo. En zoals het een goed marketing bureau voor Almere betaamd, is men in zee gegaan met een extern bedrijf in Alm…. Ohnee, Oldenzaal !?Wat doet dat bedrijf uit Oldenzaal dan wel voor Almere? Wel, ze zijn o.a. gespecialiseerd in city loyalty.Dat is immers één van de onderdelen van hun website http://www.inextenzo.com/.

City loyalty, wat is dat? We lezen het volgende: "Inextenzo lost problemen op waar city marketeers vaak tegen aan lopen, zoals structureel behoud van nieuwe bezoekersrelaties of het vergroten van hun lokale bestedingen. Hoe creëert u extra inkomende geldstromen binnen uw city marketing project? Onze City Loyalty strategie helpt u daarbij."Kenners dus… of toch niet?
Op hun overzicht van klanten prijkt slechts één gemeente…. Ja juist, Almere!

De conclusie uit dit hele verhaal is dat we heel graag ‘op de kaart’ willen staan, dat dat de almeerse ondernemers in deze barre tijden klauwen geld kost maar dat we dan wel het geheim van Almere hebben ontrafeld.
U ook?